tisdag 20 november 2012

Citerat


Det här inlägget inspirerades av en mycket intressant föreläsning jag gick på i dag. Det var norrmannen Lars Vavik som föreläste. Vavik är forskare och leder ett projekt om IKT i skolan (Education, curricula & technology).

Ofta är föreläsare endera totalt IKT-frälsta eller helt emot att vi använder IT i skolan. Det var uppfriskande att få höra en mera balanserad presentation. Vavik blundar inte för att IT i skolan kan vara problematiskt, men han understryker också att det finns många positiva aspekter.

Här några punkter saxade ur Lärarnas Nyheter som jag tycker är värda att tänka på, speciellt för dem (oss?) som just nu eventuellt riskerar bli indoktrinerade i some-världen...
  • För att användningen av IT i undervisningen ska lyckas måste den vara knuten till det ämne som läraren undervisar i. Lärarens kompetens inom sitt ämne är helt avgörande.
  • Lärare som har en hög kompetens i sitt ämne använder IT i undervisningen mer restriktivt än andra lärare och är mer inriktade på att använda sig av ämnesspecifika program. Det är de lärarna som når de bästa resultaten i sin undervisning.
  • Finland har lyckats locka de bästa studenterna till lärarutbildningen och de får där en djup ämnesutbildning. Pisa-studien visar inte bara att de finländska lärarna är mer restriktiva med att använda IT utan också att de använder IT mer ämnesspecifikt. Jag tror också att de finländska lärarna bättre har lyckats upprätthålla fokus på undervisningen och på att hålla fritidsaktiviteterna utanför klassrummet.  
  •  Forskningen visar att det vore ett misstag att inte använda sociala medier i undervisningen. Problemet är att medan traditionell undervisning bygger på långtidsmotivation där resultatet kanske visar sig först om flera år, bygger sociala medier på ögonblicklig motivation. Där finns det en tydlig konflikt som är en stor utmaning för hela skolan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar